Kyläyhdistys

Paakkolan kyläyhdistys osana maan kylätoimintaa

Kuluvan vuoden 2024 toimintaa & uuden ideointia

• Toimintasuunnitelmaan ja yhdistyksen syyskokouksen päätöksiin voi tutustua tämän sivun lopussa olevat tiedostot avaamalla ja kylätalon ja teltta-, kalusto- ja astiavuokrauksesta  voit lukea kotisivuston välilehdellä "Kylätalo Suvantola, toiminta ja vuokraaminen"
  •
  • Turvallisuussuunnitelma on uusi ja on liitteenä alaosassa luettavaksi avttavissa. Se tullaan jakamaan Paakkolan ja Ylipaakkolan kylien talouksiin maalis-huhtikuun aikana. Siihen lisätään kootusti liitteenä mukaan tietoa ja yhteystiedot tärkeimmistä peruspalveluista
  •
  • Tapahtumia ja toimintaa toteutetaan kyläyhdistyksen toimesta ja myös yhteistyössä Tervolan kunnan, paikallisten yritysten sekä eri järjestöjen kanssa. Uutta toimintaa pyritään kehittämään ja kokeilemaan, jotta kylätalolle saadaan lisää käyttöä toimimaan kyläläisten talona. Toimintavuonna aloitetaan yhdistystapaamiset naapurikylien kyläyhdistysten esim Itä-LänsiKoski & Törmän kylät ry kanssa ja muiden Tervolassa toimivien yhdistysten kanssa sekä tehdään yhteistoimintaa Kivalo-opiston kanssa.
  • Tarkoituksena on järjestää  karaokeiltoja, teemallisia tiedotus- ja koulutustilaisuuksia (esim EA-koulutus, kodinturva, paloturvallisuus, palo- ja pelastusharjoitukset, sähköinen asiointi).

Keväällä 2023  käynnistyi ja jatkuu lv 2023-2024 yhteistyössä Kivalo-opiston kanssa "Tarinasta teatteriksi" - harrastusryhmä opettaja Päivi Kolmosen ohjastamana, Mukana on 12 osallistujaa ja lisää kurssilaisiakin vielä mahtuu mukaan. Ryhmä on rento ja voimaannuttava, sisältäen vapaata porinaa ja tarinaa, aivovoimisteluna toimivia muistin, havainnoinnin ja mielikuvituksen virittäytymisharjoituksia leikkimielisen ryhmäilmaisun muodossa....Kevääksi ollaan koostamassa ja treenaamassa tango-aiheista pientä näytelmää, joka esitetään Kivalo-opiston kevätjuhlassa huhtikuussa ja varmaan muuallakin. Soittoa ja laulua ei saa unohtaa, se on kyläyhdistyksemme HPK-trion toteuttamana ja yleisöä innoittamana mukana osallistavana kulttuurimuotona niin teatteriryhmässä kuin monissa tapahtumissamme.

Tarinasta Teatteriksi- ryhmä kokoontuu maanantai-iltaisin klo 17.00-13.30 kylätalolla Kivalo-opiiston lukuvuosiaiktaulun mukaisesti.

Paakkolan kyläyhdistys osana suomalaista kylätoimintaa

Suomessa kylätoiminnan perustana on paikalliseen identiteettiin ja palveluihin liittyvät toiminnot.

Kyläyhdistykset edustavat kylissä kaikkia asukkaita. Kyläyhdistyksen rooli voi parhaimmillaan olla kylän eri yhdistysten ja toimijaryhmien yhteinen foorumi, jossa voidaan keskustella koko kylää koskettavista asioista.

Paakkolan kylätoimikunta perustettiin 20.11.1984 teemalla "Paakkolan kylä eläväksi ja viihtyisäksi asua". Kylätoimikunta rekisteröitiin yhdistykseksi 10.2.1996 ja nimi muuttui Paakkolan kyläyhdistys ry:ksi. Yhdistyksen tarkoituksena on Paakkolan kylän asukkaiden yleisten ja yhteisten etujen ajaminen, viihtyvyyden ja yhteishengen lisääminen, perinteiden vaaliminen sekä kaikinpuolisen hyvinvoinnin edistäminen kylässä.

Kyläyhdistykset ovat erityisesti 1990-luvulta lähtien alkaneet toimia enemmän kylän kehittäjinä. Yhtäältä palveluita on alettu tuottaa tai järjestellä itse, toisaalta on myötävaikutettu kylän asukkaiden asuinympäristoon ja elinoloihin.

Tarkoitustaan Paakkolan kyläyhdistys ry sääntöjensä mukaisesti toteuttaa järjestämällä  tapahtumia ja juhlia, tiedotus- tai koulutustilaisuuksia, talkoita, antamalla lausuntoja ja tekemällä aloitteita ja anomuksia sekä esityksiä viranomaisille - eli toimimalla kyläläisten parhaaksi. Kyläyhdistys ylläpitää toiminnan paikkoina kylätalo Suvantolaa, Virkistysniemeä, uimarantaa tai tukee latu- ja ulkoilureittien ylläpitoa.

Kyläyhdistys on toiminut aktiivisesti niin kylän vakinaisten asukkaiden kuin vapaa-ajan loma-asukkaiden asuin- ja elinympäristön parantamiseksi.  Vuosien ja vuosikymmenten  varrella on monenmoista parannushanketta ja urakkaa yhteisvoimin toteutettu. Alla koosteena muutamia tärkeimpiä:

Kylällä: hiihtoladut ja ulkoilureitit,  rantatien katuvalot,nopeusrajoitus, maísemanhoidollista työtä mm jättiputken ja muiden vieraslajien torjunta jatkuvana hankkeena, sekä Virkistysniemen monikäyttöalue.

Kylätalo Suvantola ja Virkistysniemi: kylätalon perus- ja ylläpitokorjaukset varastoineen, piha-alueen parannustyöt, grillikota ja puuvaja,uimaranta ja laituri, veneenlaskupaikka, leikkikenttä varusteineen,ohjelma-/tanssilava ja P-alue. Viimeisimpänä  vv 2022-2023 kylätalon sisätilojen täydellinen perusparannus.

Yhteistoiminta ja verkostot

Paakkolassa ja Ylipaakkolassa toimii aktiivisesti myös monien järjestöjen paikallisyhdistyksiä (esimerkkeinä Paakkolan metsästysyhdistys ry, Kitin Kaatajat- metsästysseurue, Paakkolan Maa- ja kotitalousnaiset ry,  Tervolan museoseura ry,  Haapakummun tieosuuskunta ja Ylipaakkolan kalastusosakaskunta).

Tärkeää paikallista yhteistoimintaa on toteuttaa tapaamisia oman kylän yhdistysten ja naapurikylien kyläyhdistysten  kanssa. Merkittäviä kyläyhdistyksen kumppaniorganisaatioita ovat Tervolan kunta, Tervolan seurakunta, Tervolan yrittäjät ry selä kylän ja paikkakunnan yhteisöt ja yritykset.

Lappilaiset kylät ry on paikallisten kyläyhdistysten tukijana ja kehittäjäkumppanina

Jo 1980-luvun lopulla perustettiin kylien edunvalvojaksi Lapin kyläasiainneuvottelukunta, joka nimettiin myöhemmin Lapin kylätoiminnaksi. Nykyisin yhdistys on nimeltään Lappilaiset Kylät ry, joka toimii maakunnallisena kyläyhdistyksenä. Yhdistyksen tehtävänä on toimia kylien kattojärjestönä, neuvonantajana ja kylätoiminnan tukijana ja kehittäjäkumppanina.

PDF-tiedostoPaakkolan kyläyhdistys ry; Säännöt 27.9.2021 alkaen. Hyväksytty PRH.pdf (111 kB)
PDF-tiedostoPaKy ry; Yhdistyksen syyskokouksen 16.12.2023 pöytäkirja.pdf (207 kB)
Sääntömääräinen syyskokous 16.12.2023
MS Word -tiedostoToimintasuunnitelma PaKy ry 2024.docx (164 kB)