Kylätalo Suvantola, toiminta ja vuokraaminen

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Kylätalo Suvantola

Paakkolan kylätalo on rakennettu vuosina 1973-75 Ylipaakkolan Nuorisoseuran toimitaloksi. Kyläyhdistys osti talon huhtikuussa 2016  Paakkolan kylätaloksi.

Kyläyhdistys on saneerannut talosta koko kylän yhteisen harrastus-, tapahtuma-, viihtymis- ja kokoontumispaikan. Kylätalo on nykyaikaisesti varusteltu ja varsin hyvin monenlaisiin käyttötarpeisiin soveltuva toimitalo, johon mahtuu n 100 henkilöä. Kylätalon historiasta voit lukea tänän sivun lopussa.

Kylätalon sisätilat on täysin uudessa kuosissa....

Lapin ELY- keskus Peräpohjolan Leaderin hallituksen esittämänä myönsi ”Kylätalo Suvantolan perusparannus- hankkeellemme (203969)” rahoituksen hakemuksemme ja rahoitussuunnitelman mukaisesti. Lapin ELYn viranomaispäätös saartiin 07.07.2022.

Syyskaudella 2022 salin, eteisaulan ja WC-tilojen vanhat lattiapinnat purettiin ja asennettiin uudet lattiapinnat. Samoin kaikki seinä- ja kattopinnat on pakkeloitu ja maalattu. Eteisen ja salin väliovi ja talon ulko-ovi on myös uusittu.

Tammi-maaliskuun aikana  2023 "pistettiin keittiö täysin uusiksi" kalusteita ja keittiökoneita myöten. Lattiassa on uunituore epoksipinnoite. LVI- töinä on uusittu käyttövesiputkisto muutettuna pinta-asennukseksi, asennettu uusi boileri ym  ja parannettu sähköistystä sekä talon esteettistä ja visuaalista ilmettä.

Tapahtumia ja tilaisuuksia eri vuodenaikoina

Kylätalolla on toteutettu vapaaehtoisvoimin Lounas-Lauantai- tapahtumia ja kausittain erilaisia teemallisia tilaisuuksia, osin yhteistyössä seurakunnan, kunnan  ja alueen toimijoiden kanssa. Keskeistä toimintaa on  seutukunnan laajuinen Paakkolan Pilkit-tapahtuma ja  Paakkolan Juhannus sekä osallistuminen lähialueella erilaisiin messutapahtumiin mm Maaseudulta Käsin vuosittaisille messuille munkkikahvioteltan kera.

Kylätalo Suvantolassa pidetään kokouksia, Lounas-lauantai- tapahtumia, Paakkola-päivän tapahtumaa, Kauneimpia joululauluja Tervolan seurakunnan kanssa ja monenmoisia muita tilaisuuksia ja juhlia. Joitakin  tapahtumia pidetään kesäaikaan Virkistysniemessä mm hengellisten laulujen iltaa yhteistyössä Tervolan seurakunnan kanssa.  Kylätalolla pidetään myös muiden yhteisöjen tapahtumia ja kokouksiia, kuten Paakkolan metsästysyhdistyksen perinteiset hirvipeijaiset ja kokouksia jne,

Kylätalo on näiden kaikkien organisointi- ja koordinointikeskus. Kylätaloa vuokrataan  erilaisten juhla-, koulutus- ja kokoustilaisuuksien pitopaikkana. Salissa pöytien sijoittelu mahdollistaa kokous- ja juhlatilakäytön tarpeen mukaan. Kokouksia varten on langaton valokuituyhteys, videotykki ja iso valkokangas.

Kylätalo Suvantola sijaitsee osoitteessa: Paakkolantie 345, 95325 Paakkola.

Paakkolan kylätalon historia

Kylätalon juuret ovat Ylipaakkolan Nuorisoseurantalossa. Nuorisoseuralla oli alkujaan iso ja komea toimitalo, joka jäi ns. patoaltaan alle ja myytiin vuonna 1971 Kemijoki Oy:lle. Nuorisoseura ryhtyi rakentamaan uutta toimitaloa, tehtyään siitä päätöksen 1973. Uusi toimitalo rakentui osittain talkoilla. Talon suunnitteli arkkitehti Eero Rantaiso. Talon koko oli tuolloin 13,5 x 13,5 m. Sittemmin taloa on hieman laajennettu (32,5 m2), käsittäen eteis- ja varastotiloja.

Nuorisoseurantalossa toimi vuosina 1976-1991 Paakkolan ala-aste. Talo on toiminut myös erilaisten tilaisuuksien pitopaikkana. Talolla on pidetty erilaisia nuorisoseuran tilaisuuksia, syntymäpäiväjuhlia, kokouksia ja monenlaisia info- ja yleisötilaisuuksia. Talo ja erityisesti sen kohdalla oleva Kemijoen jää on ollut Paakkolan Pilkkien pitopaikka jo vuodesta 1995 lähtien.

Paakkolan Kylätalo Arpelantien suunnasta.
Paakkolan Kylätalo rautatien suunnasta.