Kylätalo Suvantola, toiminta ja vuokraaminen

Kylätalo Suvantola

Paakkolan kylätalo on rakennettu vuosina 1973-75 Ylipaakkolan Nuorisoseuran toimitaloksi. Kyläyhdistys osti talon huhtikuussa 2016  Paakkolan kylätaloksi.

Kyläyhdistys on saneerannut talosta koko kylän yhteisen harrastus-, tapahtuma-, viihtymis- ja kokoontumispaikan. Kylätalo on nykyaikaisesti varusteltu ja varsin hyvin monenlaisiin käyttötarpeisiin soveltuva toimitalo, johon mahtuu n 100 henkilöä. Kylätalon historiasta voit lukea tänän sivun lopussa.

Kylätalolla toteutetaan vapaaehtoisvoimin kuukausittain Lounas-Lauantait ja kausittain erilaisia teemallisia tapahtumia, osin yhteistyössä seurakunnan, kunnan  ja alueen toimijoiden kanssa. Keskeistä toimintaa on jokakeväinen seutukunnan laajuinen Pilkki-tapahtuma ja  Paakkolan Juhannus sekä osallistuminen lähialueella erilaisiin messutapahtumiin kahvio- ja kioskistandeillä. Kylätalo on näiden kaikkien organisointi- ja koordinointikeskus. Kylätaloa vuokrataan mm. erilaisten juhla-, koulutus- ja kokoustilaisuuksien pitopaikkana. Salissa pöytien sijoittelu mahdollistaa kokous- ja juhlatilakäytön tarpeen mukaan. Kokouksia varten on langaton valokuituyhteys, videotykki ja iso valkokangas.

Tapahtumia ja tilaisuuksia eri vuodenaikoina

Paakkolassa järjestetään joka kevät Paakkolan Pilkit -niminen tapahtuma. Kävijöitä on ollut  keskimäärin n 500 ihmistä. Pilkki-tapahtuman järjestäjänä on Paakkolan kyläyhdistys. Järjestelyissä   on toki useita yhteistyökumppaneita ja tukijoita mukana.  Tervolan kunnan lisäksi tapahtuman toteuttajina ja tukijoina on lukuisa joukko  paakkolalaisia asukkaita, alueen yrityksiä  ja toimijatahoja, Yhteistoiminta ja vapaaehtoistyö on merkittävää tapahtuman onnistumisessa. Perinteiset, Paakkolan Pilkit on järjestetty vuodesta 1995 alkaen.

Paakkola -päivää vietetään vuosittain heinäkuun toisena lauantaina. Päivän sisällössä keskitytään paakkolalaisuuteen ja elämään Paakkolassa. Yhdessä tekeminen ja kokeminen ovat kantavia teemoja, jolloin voidaan myös yhteisöllisyyttä vaalia ja kehittää.

Kylätalo Suvantolassa pidetään kokouksia, Lounas-lauantai- tapahtumia, Paakkola-päivän tapahtumaa, Kauneimpia joululauluja Tervolan seurakunnan kanssa ja monenmoisia muita tilaisuuksia ja juhlia. Joitakin  tapahtumia pidetään kesäaikaan Virkistysniemessä mm hengellisten laulujen iltaa yhteistyössä Tervolan seurakunnan kanssa.  Kylätalolla pidetään myös muiden tapahtumia, kuten Paakkolan metsästysyhdistyksen perinteiset hirvipeijaiset.

Kylätalo Suvantola sijaitsee osoitteessa: Paakkolantie 345, 95325 Paakkola.

Paakkolan kylätalon historia

Kylätalon juuret ovat Ylipaakkolan Nuorisoseurantalossa. Nuorisoseuralla oli alkujaan iso ja komea toimitalo, joka jäi ns. patoaltaan alle ja myytiin vuonna 1971 Kemijoki Oy:lle. Nuorisoseura ryhtyi rakentamaan uutta toimitaloa, tehtyään siitä päätöksen 1973. Uusi toimitalo rakentui osittain talkoilla. Talon suunnitteli arkkitehti Eero Rantaiso. Talon koko oli tuolloin 13,5 x 13,5 m. Sittemmin taloa on hieman laajennettu (32,5 m2), käsittäen eteis- ja varastotiloja.

Nuorisoseurantalossa toimi vuosina 1976-1991 Paakkolan ala-aste. Talo on toiminut myös erilaisten tilaisuuksien pitopaikkana. Talolla on pidetty erilaisia nuorisoseuran tilaisuuksia, syntymäpäiväjuhlia, kokouksia ja monenlaisia info- ja yleisötilaisuuksia. Talo ja erityisesti sen kohdalla oleva Kemijoen jää on ollut Paakkolan Pilkkien pitopaikka jo vuodesta 1995 lähtien.

Paakkolan Kylätalo Arpelantien suunnasta.
Paakkolan Kylätalo rautatien suunnasta.