Paakkola

Paakkola on Tervolan kunnan rajojen sisäpuolella sijaitseva kylä.

Asukkaita on noin 160 henkeä.

Sijainti

Paakkola sijaitsee Tervolan kunnan eteläosassa ja osittain Keminmaan kunnan pohjoisosassa, Lapin maakunnassa, Peräpohjolan seutukunnassa. Nimityksiä Paakkola ja Yli-Paakkola käytetään Kemijoen länsi- ja itäpuolilla nauhamaisesti sijaitsevista kylistä, jotka kuuluvat Tervolan kuntaan. Ala-Paakkola sen sijaan on Keminmaan puolella, tosin nykyään puhekielessä näistä kylistä käytetään nimityksiä Itäkoski, Länsikoski, Törmä ja Maula. Paakkolanvaara on maaston kohouma Törmässä, Ala-Paakolassa.

Kyläyhdistys

Paakkolan Kylätoimikunta perustettiin 20.11.1984 teemalla "Paakkolan kylä eläväksi ja viihtyisäksi asua". Kylätoimikunta rekisteröitiin yhdistykseksi 10.2.1996. Samalla nimi muuttui Paakkolan Kyläyhdistys ry:ksi.

Kyläyhdistys on toiminut aktiivisesti kylän asukkaiden ja loma-asukkaiden asuin- ja elinympäristön parantamiseksi. Alkuvuosina kyläyhdistys toimi aktiivisesti mm. vesijohtoveden laadun parantamiseksi, kylästä puuttuneen palopostin saamiseksi ja kyläkaupan lakkauttamisen peruuttamiseksi. Kyläyhdistys oli aikanaan aktiivinen myös kyläkoulun lakkauttamisen yhteydessä, kirjelmöiden päättäjille aktiivisesti koulun säilyttämisen puolesta. Myös ns. pikavuoropysäkin saamiseksi Paakkolan kohdalle kyläyhdistys toimi aktiivisesti, vaikuttaen eri osapuoliin ja päättäjiin.

Kyläyhdistys on ollut ja on myös tulevaisuudessa paakkolalaisten äänenkannattaja.

Paakkolan Kyläyhdistys on aktiivinen toimija ja kylän kehittäjä.

Kylätalo Suvantola

Kyläyhdistys osti vuonna 2016 Ylipaakkolan Nuorisoseuralta sen toimitalon. Kyläyhdistys saneeraa talosta koko kylän yhteisen harrastus-, tapahtuma-, viihtymis- ja kokoontumispaikan, johon mahtuu 100 henkeä. Paakkolan Kylätalo tulee olemaan nykyaikaisesti varusteltu ja erilaisiin käyttötarpeisiin soveltuva.

Tapahtumia

Paakkolassa järjestetään joka vuosi Paakkolan Pilkit -niminen tapahtuma. Kävijöitä on ollut yleensä 500-700 ihmistä. Pilkit järjestää Paakkolan Kyläyhdistys. Järjestelyissä ovat mukana Tervolan kunnan lisäksi myös muut paakkolalaiset toimijat, jotka ovatkin iso apu tapahtuman onnistumiseksi. Perinteiset, Paakkolan pilkit, on järjestetty vuodesta 1995 alkaen.

Paakkolan Juhannusta on juhlittu jo useiden vuosikymmenien ajan. Viime vuosina tapahtumaa on pyritty kehittämään ja vuonna 2017 juhannusta olikin Paakkolan Virkistysniemessä juhlistamassa n. 300 henkeä. Paakkola osallistui kansalliseen Hulahula Juhannus -tanssiennätyksen tekemiseen.

Kylätalo Suvantolassa pidetään erilaisia tilaisuuksia, kuten yhteislauluiltoja, myyjäisiä, kirppiksiä, kokouksia ja juhlia. Joitain tapahtumia pidetään kesäaikaan Virkistysniemessä, joka sijaitsee kylän keskeisellä paikalla, Kemijoen rannassa. Kylätalolla pidetään myös muiden tapahtumia, kuten Paakkolan metsästysyhdistyksen perinteiset hirvipeijaiset.

Kehitystoiminta

Kyläyhdistys on koko olemassaolonsa ajan pyrkinyt määrätietoisesti kehittämään kylää sen asukkaiden ja lomalaisten että vieraiden parhaaksi. Paakkolassa on toteutettu useita erimuotoisia kehittämishankkeita ja –toimenpiteitä.

Muut järjestöt

Paakkolassa toimii aktiiviesti myös muita järjestöjä: Paakkolan Metsästysyhdistys ry, Paakkolan Maa- ja kotitalousseura ry, Paakkolan Nuorisoseura ry, Kitin kaatajat -metsästysseura, Haapakummun tieosuuskunta ja Yli-Paakkolan osakaskunta.

Muuta

Tervolan kotiseutumuseossa (tutustu tästä) on Kemijokivarren asutuksen historia vanhan maalaistalon pihapiirissä ja entisöidyssä Paakkolan kyläkoulussa. Museoalueella on näyttelypuisto, jossa on alueella perinteisesti kasvatettuja kasvilajeja että harvinaisuuksia. Museon yhteys- ja aukiolotiedot löydät tästä. Paakkolassa on myös laavu, uimaranta ja leikkikenttä.

Kirjallisuutta

Kempas, Mika & Pränni, Eero (toim.): Ylipaakkola : meän kylä kahen puolen jokia. Paakkolan kyläyhdistys, 2002. ISBN 952-91-4819-4.