Paakkolan Kylätalon historia

Kylätalon juuret ovat Ylipaakkolan Nuorisoseurantalossa. Nuorisoseuralla oli alkujaan iso ja komea toimitalo, joka jäi ns. patoaltaan alle ja myytiin vuonna 1971 Kemijoki Oy:lle. Nuorisoseura ryhtyi rakentamaan uutta toimitaloa, tehtyään siitä päätöksen 1973. Uusi toimitalo rakentui osittain talkoilla. Talon suunnitteli arkkitehti Eero Rantaiso. Talon koko oli tuolloin 13,5 x 13,5 m. Sittemmin taloa on hieman laajennettu (32,5 m2), käsittäen eteis- ja varastotiloja.

Nuorisoseurantalossa toimi vuosina 1976-1991 Paakkolan ala-aste. Talo on toiminut myös erilaisten tilaisuuksien pitopaikkana. Talolla on pidetty erilisia nuorisoseuran tilaisuuksia, syntymäpäiväjuhlia, kokouksia ja monenlaisia info- ja yleisötilaisuuksia. Talo ja erityisesti sen kohdalla oleva Kemijoen jää on ollut Paakkolan Pilkkien pitopaikka jo vuodesta 1995 lähtien.

Paakkolan Kyläyhdistys ry. osti Ylipaakkolan Nuorisoseuralta talon huhtikuussa 2016 Paakkolan Kylätalo Suvantolaksi.

Paakkolan Kylätalo Arpelantien suunnasta.
Paakkolan Kylätalo rautatien suunnasta.